Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2016

ΑΡΧΑΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ 2014



    Στις 11 Δεκεμβρίου 2014 το Γυμνάσιο Λουτρακίου πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη  στα πλαίσια του πολιτιστικού προγράμματος «Αισθητική και ερμηνεία της Τέχνης ως πηγή Ιστορίας και Πολιτισμού» στην Αρχαία Κόρινθο. Η επίσκεψη περιελάμβανε « α)παρακολούθηση ανασκαφής στο Γήπεδο της Αρχαίας Κορίνθου,  β) ξενάγηση- εκπαιδευτικό παιχνίδι στον ευρύτερο Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου  και  γ) διαδραστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι στο Αρχαιολογικό Μουσείο.      
 Α μέρος Επίσκεψης :  Παρακολούθηση ανασκαφής στην περιοχή Γηπεδου Αρχαίας Κορίνθου- Δημοτικό Σχολείο
    Οι μαθητές του προγράμματος είχαν την ευκαιρία να βγουν από τη σχολική τάξη και να βιώσουν ιστορικά δρώμενα στο χώρο που διαδραματίστηκαν, να έρθουν σε άμεση επαφή με  αρχαιολογικά ανασκαφικά ευρήματα, τεκμήρια σπουδαίου κορινθιακού πολιτισμού. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή α)  με την επιστήμη της Αρχαιολογίας, παρακολουθώντας τον τρόπο που γίνεται μια ανασκαφή στον ευρύτερο χώρο της Αρχαίας Κορίνθου (περιοχή Γηπέδου-  Δημοτικό Σχολείο).     Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν με τα ευρήματα της ανασκαφής. Η υπεύθυνη αρχαιολόγος κ. Καγιούλη Φωτεινή πρόθυμα ανταποκρίθηκε στις ερωτήσεις των παιδιών, ενώ τους έδωσε εξηγήσεις για την τοπογραφία του χώρου,  ερμηνεύοντας τα ευρήματα της ανασκαφής. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να εντρυφήσουν στη στρωματολογία του εδάφους και να κατανοήσουν τον τρόπο ταυτοποίησης και χρονολόγησης  τάφων και  αρχαιολογικών ευρημάτων.  Επιπλέον, συζήτησαν  με την αρχαιολόγο και την ανασκαφική ομάδα για τις δυσκολίες της δουλειάς τους και τον τρόπο που αναδεικνύεται ένα πολιτιστικό μνημείο!
Β μέρος Επίσκεψης: Ξενάγηση στον Αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας  Κορίνθου- Αρχαία Αγορά
  Β) Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο – τόπο ιστορικής τεκμηρίωσης και επιτόπιας έρευνας.  Τα παιδιά  συμμετείχαν σε διαδραστικό εκπαιδευτικό παιχνίδι «Ανακαλύπτω την Αρχαία Κόρινθο» μέσα από ένα παιχνίδι ανακάλυψης.  Περπάτησαν στην οδό Λεχαίου, την Κεντρική οδό της Αρχαίας αγοράς, είδαν τα αρχαία καταστήματα, επισκέφτηκαν το Ναό του Απόλλωνα, τον πιο παλιό σωζόμενο αρχαϊκό ναό, γνώρισαν τις περίφημες Κρήνη Πειρήνη, καθώς και την Κρήνη Γλαύκη και τους μύθους αυτών. Εντύπωση έκανε στους μαθητές και  το Βήμα του Αποστόλου Παύλου από το οποίο  δίδαξε την αγάπη και την ηθική το 52 μΧ στους Κορινθίους.  Οι μαθητές  ενθουσιάστηκαν από την επαφή τους με το χώρο, ένιωσαν την ενέργεια του, βίωσαν την καθημερινότητα των Αρχαίων Κορινθίων, γνώρισαν την τοπική τους ιστορία.
  Η ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο   πλαισιώθηκε με εκπαιδευτικό- διαδραστικό παιχνίδι"Ανακαλύπτω την Αρχαία Κόρινθο" με παιχνίδια ανακάλυψης στον ευρύτερο εξωτερικό αρχαιολογικό χώρο  με βάση τους μύθους και τα ανασκαφέντα αρχαιολογικά ευρήματα.

  
Γ μέρος Επίσκεψης: Ξενάγηση στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας  Κορίνθου
 Γ)  Η επίσκεψη ολοκληρώθηκε μέσα στο μουσειακό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου. Οι μαθητές μέσα από το παιχνίδι ανακάλυψης «Πάμε στο Μουσείο – Τα αντικείμενα διηγούνται ενδιαφέρουσες ιστορίες» είχαν την ευκαιρία να αναπτύξουν την αισθητική τους καλλιέργεια και ευαισθησία μπροστά στα εκθέματα του  Μουσείου.
  Η ξενάγηση πραγματοποιήθηκε με   εκπαιδευτικό- διαδραστικό παιχνίδι "Πάμε στο Μουσείο - Τα αντικείμενα διηγούνται ενδιαφέρουσες ιστορίες" στο οποίο οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν αντικείμενα που περισυνελέγησαν από τον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Κορίνθου.
 Οι μαθητές μελέτησαν τα αντικείμενα και τα διαχειρίστηκαν ως πηγή πληροφοριών!   Η προσέγγιση των αντικειμένων ως «αφηγημάτων» έκανε τους μαθητές συμμέτοχους της μουσειακής διαδικασίας.  Μέσα από την παιδαγωγική διαδικασία του παιχνιδιού οι νεαροί επισκέπτες έμαθαν να παρατηρούν, να περιγράφουν, να ταξινομούν και να συγκρίνουν, να συνθέτουν και να αφαιρούν, να διατυπώνουν υποθέσεις και  ερμηνευτικές προτάσεις, να αναπτύσσουν κριτικές ικανότητες και δεξιότητες.   
  
Η εμπειρία που ζήσαμε ήταν μοναδική! Θα ήθελα να ευχαριστήσω τους μαθητές που συνεργάστηκαν μαζί μου κατά τη διάρκεια της  εκπαιδευτικής επίσκεψης, ήρθαν σε γόνιμη επαφή με τα  αρχαιολογικά ευρήματα και κατανόησαν την ιστορία του τόπου τους, μέσα από μια δυναμική εκπαιδευτική διαδικασία που ωφέλησε όλους μας μαθητές και εκπαιδευτικούς!  

Σας ευχαριστώ

Κούτχια Νεκταρία  Φιλόλογος- Αρχαιολόγος
Υπεύθυνη Πολιτιστικού προγράμματος Γυμνασίου Λουτρακίου