Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022

Κοινωνική Λειτουργός στο σχολείο μας

Ο ρόλος του Κοινωνικού Λειτουργού στο σχολείο

Αγαπητοί γονείς/κηδεμόνες, εκπαιδευτικοί, μαθητές, Στα πλαίσια της ενίσχυσης του Γυμνασίου του Λουτρακίου από το Υπουργείο Παιδείας, με κοινωνικό λειτουργό, θα ήθελα να σας παρουσιάσω συνοπτικά, το ρόλο της Κοινωνικής Εργασίας στα Σχολεία καθώς και τις υπηρεσίες που παρέχονται σε μαθητές, γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικό προσωπικό. 

Η Σχολική Κοινωνική Εργασία έχει στόχο την ισότιμη πρόσβαση και ενεργό συμμετοχή όλων των μαθητών στην εκπαίδευση. Στα πλαίσια του αντικειμένου της ειδικότητας του κοινωνικού λειτουργού είναι να σχεδιάζει και να οργανώνει προγράμματα παρέμβασης με στόχο την αντιμετώπιση των δυσκολιών και αναγκών του κάθε μαθητή αλλά και την ενίσχυση των δεξιοτήτων του, καθώς και την συμβουλευτική υποστήριξη της οικογένειας και των εκπαιδευτικών του σχολείου. 

Η εφαρμογή των προγραμμάτων παρέμβασης στην κοινωνική εργασία γίνεται μέσω τριών μεθόδων: 
α) κοινωνική εργασία με άτομα και οικογένεια, 
β) κοινωνική εργασία με ομάδες και 
γ) κοινωνική εργασία με κοινότητα. 

Ο κοινωνικός λειτουργός αποτελεί το διαμεσολαβητή μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας και εργάζεται στο σύστημα σχολείο-οικογένεια-κοινότητα με επίκεντρο πάντοτε το μαθητή (ΦΕΚ 3032 Τεύχος Β΄/04-09-2017, Αριθμ. 142628/ΓΔ4). 

Ο Κοινωνικός Λειτουργός είναι αρμόδιος για τα εξής:
 
           • Την παροχή ψυχοκοινωνικής στήριξης και την ανάπτυξη παρεμβάσεων για την ενίσχυση της ομαλής λειτουργίας του σχολείου. 
           • Τον εντοπισμό των μαθητών που βρίσκονται σε ανάγκη ή/και σε κίνδυνο, και την υλοποίηση σχετικών παρεμβάσεων με υπηρεσίες και φορείς της κοινότητας προς όφελος του μαθητή και της σχολικής κοινότητας. 
           • Ευαισθητοποίηση/ενημέρωση/αντιμετώπιση επίκαιρων ζητημάτων (σχολικός εκφοβισμός, διαδίκτυο, εξαρτήσεις, διαφορετικότητα, περιθωριοποίηση, αποκλεισμός, συμπεριφορά κλπ.) 
           • Παρέμβαση σε καταστάσεις κρίσης και επίλυση συγκρούσεων στο χώρο του σχολείου. 
           • Παροχή υποστήριξης σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ένταξη προσφύγων και μεταναστών μαθητών. 
           • Καθοδήγηση γονέων που αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις (αλλαγές στην οικογενειακή σύνθεση, οικονομικές δυσκολίες, σοβαρές ασθένειες) και διασύνδεση με τις αντίστοιχες υπηρεσίες παροχής βοήθειας. 
           • Σε περίπτωση που προκύπτουν σαφείς ενδείξεις παραμέλησης ή κακοποίησης παιδιού ενημερώνονται οι αρμόδιες Κοινωνικές Υπηρεσίες του Δήμου και οι δικαστικές αρχές. 
           • Προγραμματισμένες επισκέψεις κατ’ οίκον, στις οικογένειες των μαθητών, όταν κρίνεται αναγκαίο, καθώς το περιβάλλον που ζει ο μαθητής μπορεί να δώσει σημαντικά στοιχεία στη συνεκτίμηση και στη διαχείριση των προβλημάτων που αντιμετωπίζει (παρ. 8 της υπ’ αριθμ. 142628/ΓΔ4 -ΦΕΚ 3032 – 4/9/2017 τεύχος Β΄). 

Θα ήθελα να επισημάνω ότι ο ρόλος του Κοινωνικού Λειτουργού σε οποιαδήποτε περίπτωση δεν είναι επικριτικός. Όλοι οι εξυπηρετούμενοι, αντιμετωπίζονται ισότιμα, με ευαισθησία και σεβασμό στην προσωπικότητα, ανεξαρτήτως εθνικότητας, θρησκεύματος, φύλου, οικονομικής ή κοινωνικής κατάστασης. 

Στο σχολείο θα εργάζομαι κάθε Δευτέρα 8:30-13.30. Οι γονείς που επιθυμούν συνάντηση για οποιονδήποτε λόγο, ακόμα και για μια απλή γνωριμία, μπορούν να καλούν στο τηλέφωνο του σχολείου ή να στέλνουν email στο kfkatsikari@gmail.com, αναγράφοντας το ονοματεπώνυμο του παιδιού και το σχολείο φοίτησης. 

Κάθε γονεϊκή ανησυχία είναι σημαντική και μετρήσιμη. 

 Όλες οι συναντήσεις θα πραγματοποιούνται σε χώρο του σχολείου όπου θα τηρείται το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας των Κοινωνικών Λειτουργών.

Εύχομαι καλή συνεργασία και όμορφη δημιουργική σχολική χρονιά! 

Με εκτίμηση, 
Κυριακή Κατσικάρη 

Κοινωνική Λειτουργός